מערכת סולארית לבית פרטי

מערכת סולארית לבתים פרטים

בכל שנותיי בתחום האנרגיה המתחדשת נתקלתי כל הזמן בשאלות בכל הקשור להבדלים בין גודל מערכת לבין ההסדרה של חברת החשמל ולמה אנחנו מקימים מערכת סולארית ביתית גדולה יותר ממה שמאפשרת לנו ההסדרה של רשות החשמל לבית פרטי שכן למערכת סולארית בבית פרטי יש הטבה משמעותית , ההכנסה פטורה ממס. שאלה נוספת שמגיעה אחריה היא נושא כמה בעצם כדאי לנו להגדיל את המערכת וברוב המקרים אנחנו שומעים את הנתון של 150 אחוז מעל ההסדרה .

אז החלטתי לנסות לעשות סדר בין לצרכן הביתי שמבקש לעשות מערכת סולארית לבית וכן לפקיד בבנק שלא מבין למה אנחנו מבקשים הלוואה למערכת של 20 קילו כאשר ההסדרה היא רק 15

מערכת סולארית ביתית
בבעלות מלאה

מקסימום רווחים - עם השקעה ראשונית מצידך
תשלום חד פעמי (לוח תשלומים ע"פ התקדמות)
  • חיסכון מקסימאלי בחשבון החשמל
  • מחירים נוחים לתחזוקת המערכת
  • המערכת בבעלותך המלאה
  • כל ההכנסות מן המערכת נשארות אצלך

אז בואו נתחיל ראשית ההסדרה של חברת החשמל היא בנתוני AC  ואילו גודל המערכת שאנו מבצעים נקבע ב DC ,אין זה הזמן או המקום להיכנס להבדלים ביניהם את זה תוכלו לקרוא בגוגל אך אנו מרכיבים בכל מערכת ממיר שדואג להפוך את זרם ה DC ל AC  כי כך עובדת חברת החשמל.

כאשר אנו עושים מערכת סולארית לבית פרטי יש לנו הסדרה מיוחדת שהיא ללא מיסוי (עד 24,000 ₪ לשנה) והסדרה זו נקראת הסדרה ביתית 15 קילו ואט וללא מונה ייצור במסלול הזרמה.

אבקש לציין שקיים מסלול נוסף של ייצור אך מסלול זה אינו מתאים לצרכן הביתי ולא נתעכב עליו פה.

ההסדרה הזו מאפשרת לנו בעצם להזרים לרשת בכל רגע נתון חשמל בקצב של 15 קילו ואט לשעה וכאשר המערכת הסולארית שהרכבנו מגיעה לשם הממיר מתח דואג שלא נעבור את זה ומגביל אותנו כי זה למעשה מה שחברת חשמל מוכנה לקבל מאתנו ולפני שנתנה לנו את האישור לכך היא גם חישבה את הנתונים ולקחה בחשבון שהרשת מסוגלת לקבל את זה מאתנו ,שכן אנחנו לא לבד וישנן מערכות נוספות לידנו.

פה המקום לציין כי שאנו מדברים על כל רגע נתון הכוונה היא לשעות היום בהם יש אנרגיה מהשמש , חשוב לציין זאת כי נכון להיום לא ניתן לבצע (מבחינה רגולטורית) אגירה של האנרגיה כך שנוכל להזרים חשמל יקר לרשת בשעות הלילה ממערכת אגירה.

מערכת סולארית ללא מונה ייצור הכוונה היא למונה דו כיווני שיודע למדוד גם צריכה וגם ייצור ,במסלול ביתי זה החשמל הסולארי הולך ראשית לתפעול הבית ואת העודפים אנו "מוכרים" לחברת החשמל בתעריף קבוע ל25 שנה שהיום עומד על 48 אג'.

ההסדרה הזו מאפשרת לנו בעצם להזרים לרשת בכל רגע נתון חשמל בקצב של 15 קילו ואט לשעה וכאשר המערכת הסולארית שהרכבנו מגיעה לשם הממיר מתח דואג שלא נעבור את זה ומגביל אותנו כי זה למעשה מה שחברת חשמל מוכנה לקבל מאתנו ולפני שנתנה לנו את האישור לכך היא גם חישבה את הנתונים ולקחה בחשבון שהרשת מסוגלת לקבל את זה מאתנו ,שכן אנחנו לא לבד וישנן מערכות נוספות לידנו.

פה המקום לציין כי שאנו מדברים על כל רגע נתון הכוונה היא לשעות היום בהם יש אנרגיה מהשמש , חשוב לציין זאת כי נכון להיום לא ניתן לבצע (מבחינה רגולטורית) אגירה של האנרגיה כך שנוכל להזרים חשמל יקר לרשת בשעות הלילה ממערכת אגירה .

בימים אלו רשות החשמל עובדת על שינוי הרגולציה כך שהנושא יתאפשר ונוכל להזרים חשמל גם בשעות הלילה ואולי אף בתעריפים גבוהים יותר כך שליצרן הביתי יהיה משתלם לעשות כן.

המערכות שאנחנו בונים נמדדות ב DC  ואת הנתון הזה אנו מקבלים מהיצרן של הלוחות הסולאריים.

ישנם סוגים רבים של לוחות אך בשורה התחתונה כולם נמדדים לפי וואט. כאשר היצרן מגדיר לוח של 500 וואט הווה אומר ש 2 כאלו יהיה 1 קילו ו30 כאלו למעשה יהיו 15 קילו וואט .

האם 30 לוחות של 500 וואט יספיקו לנו לייצר זרם של 15 קילו ואט בשעה ?

ספק גדול הלוחות נמדדות בתנאי מעבדה כאשר נקודת המוצא הינה 1000 ואט לכל מ"ר ,טמפרטורה של 25 מעלות צלזיוס , קרניים פוגעות בלוחות בזווית של 90 מעלות ומיותר לציין שהלוחות נקיים מכל לכלוך ואבק.

בפועל על הגג שלנו השמש מגיחה ממזרח ושוקעת במערב ופוגשת בלוחות שלנו בזוויות שונות בהתאם למיקומה ברקיע ,בהתאם למיקום הפנלים , בהתאם לעונות השנה , מדי פעם מוסתרת בעננים וכמובן הטמפרטורה אינה 25 מעלות כפי שנמדדו במעבדה וטמפרטורה גבוהה מורידה את יעילות הפנלים , על המערכת יש אבק וישנם עוד הרבה גורמים נוספים שלא מאפשרים למערכת לייצר זרם של 15 קילו ואט לשעה .

למעשה במקרים נדירים תוכל מערכת שגודלה 15 קילו לייצר זרם של 15 בוא נניח שאם נמקם מערכת למרגלות הר החרמון במקום גבוה בזוויות אופטימליות כאשר הטמפרטורה הנה פחות מ25 ובמקרה באותו היום קרני השמש יהיו אף יותר חזקים מאלו שהיו במעבדה (1000 וואט למ"ר ).

כמובן שזה מקרה נדיר.

אז מה בכל זאת עושים בונים מערכת גדולה יותר כך שבשעות השיא שלה תוכל תחרוג קמעה מייצור של 15 קילו ואט לשעה (כמובן שהממיר יגביל ל15) וביתר השעות תיתן לנו חשמל מספיק כדי שהיא תהיה כלכלית ,כמה גדולה ומי קובע את הכלכליות ? חברת סולאר אדג שהיא פתוח ישראלי בנתה את הממיר 15 שלה בצורה כזו שהוא יכול לקבל מערכת גדולה ב 150 % ומכאן נובע הנתון שהזכרתי בתחילת המאמר האם זה הכי כלכלי שיש ? לדעתי האישית לא . גם העמסה של 200% היא כלכלית מבחינתי שכן אולי הממיר יקטום אותנו מהר יותר ב15 (יגיע לשם לעיתים יותר תכופות) אבל עדיין ברוב ימות השנה לא נגיע ל 15 וגם בתקופות השיא מגיעים ל 15 רק בשעות מסוימות ואילו ביתר השעות מפיקים יותר חשמל.

ישנן ממירים אחרים של 15 שיכולים לקבל העמסה של 200% ואף יותר , שווה לשקול אותם ואולי גם סולאר אדג בעתיד ישנו את יכולת העמסת הממיר .

מערכת סולארית ביתית

ברוב המקרים גודל המערכת סולארית על גג ביתנו מגיע עד ל 20 קילו וזה נובע בעיקר מהשטח הפנוי שיש לגג שלנו והיכולת שלו לקבל לוחות סולאריים . נתון זה מתאים להסדרה הביתית שקבעה לנו רשות החשמל , מתאים לממירי ה 15 שנועדו למערכות סולאריות ביתית וההכנסות הצפויות ממערכת שכזו אינן מגיעות למקסימום שאפשר לקבל מחברת החשמל עם ההטבה של המיסוי קרי 24,000

לעתים אנו נתקלים בגגות של בתים פרטים גדולים יותר עליהם אפשר להכניס מערכת גדולה יותר ולהגיע אפילו למערכת סולארית בגודל 30DC   שזה המקסימום שניתן לבצע בהסדרה הביתית כי מעבר לכך נחרוג מהסכום של ההכנסות הפטורות ממס וכן ממירי ה 15 AC אינם יכולים להכיל מערכת DC  גדולה מזו.

ישנן ממירים אחרים של 15 שיכולים לקבל העמסה של 200% ואף יותר , שווה לשקול אותם ואולי גם סולאר אדג בעתיד ישנו את יכולת העמסת הממיר .